The contribution, from a critical pedagogy perspective, addresses the structural and contradictory tension (Althusser, 2008) that emerges in contexts of forced migration, particularly concerning individuals normatively defined as political refugees. This definition carries implicit meanings, as it evokes a condition of vulnerability, need for help, and protection. This reveals the presence of an implicit dispositive (Massa, 1986) that reifies subaltern relations, in which law and institutions function as ideological apparatuses, interpellating the refugee (Althusser, 1997) as an existence to be administered and managed (Agamben, 1995-2015; Balibar, 2019), thereby naturalizing their exclusion (Balibar, 2012). Tolerance, in this framework, is not a principle of recognition but rather a masked exclusionary dispositive, which accepts the other only insofar as they remain in a subordinate position (Bianchi, D’Antone, 2024). This underscores the need to establish educational settings (Dozza, 2000) capable of problematizing resistance, understood both as opposition to authority and reluctance to change, in order to promote genuine spaces of encounter (Giroux, 2022) and avoid practices of pedagogical colonization (Bianchi, 2019).
Il contributo affronta, da una prospettiva di pedagogia critica, la tensione strutturale e contraddittoria (Althusser, 2008) che emerge nei contesti di migrazione forzata, in particolare nei soggetti definiti a livello normativo rifugiati politici. Questa definizione è carica di significati impliciti, poiché richiama una condizione di vulnerabilità, bisogno di aiuto e protezione. Si manifesta così la presenza di un dispositivo implicito (Massa, 1986) che reifica i rapporti di subalternità, in cui il diritto e le istituzioni operano come apparati ideologici che interpellano il rifugiato (Althusser, 1997) quale esistenza da amministrare e gestire (Agamben, 1995-2015; Balibar, 2019) e naturalizzandone l’esclusione (Balibar, 2012). La tolleranza, in questo quadro, non è un principio di riconoscimento, ma un dispositivo di esclusione mascherata, che accetta l’altro solo nella misura in cui resta in posizione subordinata (Bianchi, D’Antone, 2024). Emerge così la necessità di istituire setting educativi (Dozza, 2000) capaci di problematizzare il tema della resistenza, intesa sia come opposizione a un’autorità sia come chiusura al cambiamento, nell’ottica di promuovere spazi di incontro autentici (Giroux, 2022) evitando fenomeni di colonizzazione pedagogica (Bianchi, 2019).
L’interpellazione del rifugiato: tra Pedagogia critica e dispositivi ideologici di soggettivazione / D'Antone, Alessandro; Frascari, Andrea. - In: Q-TIMES WEBMAGAZINE. - ISSN 2038-3282. - 2:(2025), pp. 38-50.
L’interpellazione del rifugiato: tra Pedagogia critica e dispositivi ideologici di soggettivazione
Alessandro D'Antone
;
2025
Abstract
The contribution, from a critical pedagogy perspective, addresses the structural and contradictory tension (Althusser, 2008) that emerges in contexts of forced migration, particularly concerning individuals normatively defined as political refugees. This definition carries implicit meanings, as it evokes a condition of vulnerability, need for help, and protection. This reveals the presence of an implicit dispositive (Massa, 1986) that reifies subaltern relations, in which law and institutions function as ideological apparatuses, interpellating the refugee (Althusser, 1997) as an existence to be administered and managed (Agamben, 1995-2015; Balibar, 2019), thereby naturalizing their exclusion (Balibar, 2012). Tolerance, in this framework, is not a principle of recognition but rather a masked exclusionary dispositive, which accepts the other only insofar as they remain in a subordinate position (Bianchi, D’Antone, 2024). This underscores the need to establish educational settings (Dozza, 2000) capable of problematizing resistance, understood both as opposition to authority and reluctance to change, in order to promote genuine spaces of encounter (Giroux, 2022) and avoid practices of pedagogical colonization (Bianchi, 2019).| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
dantone-et-al_qtimes-jetss_apr25_1.pdf
Open access
Descrizione: D'Antone_Frascari_QTimes 2025
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
297.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
297.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris




